Preskočiť navigáciu

Login: * všetky položky sú povinné

u Kapra

Osobná stránka Petra Bohunského

Vítam vás na mojej stránke
Dnes je sobota 18. septembra 2021, meniny má Eugénia

Projekt z programovania:

Hra Dámy

Pravidlá hry dámy

  1. Hrá sa na šachovnici 8x8
  2. Súperi majú na začiatku po osem figúrok pešiakov stojacich na protiľahlých stranách v prvých dvoch radoch na čiernych políčkach
  3. Všetky figúry sa pohybujú po diagonálach, nemôžu preskakovať figúrky vlastnej farby.
  4. Pešiaci sa pohybujú iba dopredu. Ak neberú súperovu figúru, pohybujú sa po jednom políčku. Ak berú súperovu figúru, preskočia ju a tak ju zoberú, ak môžu preskočiť aj ďalšiu súperovi figúrku, môžu preskočiť a zobrať aj tú.
  5. Keď pešiak dôjde na druhú stranu šachovnice, zmení sa na dámu.
  6. Dáma sa pohybuje dopredu aj dozadu o ľubovoľný počet polí.
  7. Ak v danom ťahu hráč môže vyhodiť súperovu figúrku, ale žiadnu nevyhodí, súper mu za trest môže figúrku, ktorá mohla brať pred uskutočnením vlastného ťahu vziať. Ak figúrka, ktorou ťahal, mohla vziať ešte ďalšiu figúrku, súper mu ju môže pred vlastným ťahom vziať.
  8. Vyhráva hráč, ktorý zoberie súperovi všetky figúrky.
  9. Partia končí remízou:
    • a) ak hráč, ktorý je na ťahu nemôže uskutočniť ťah
    • b) ak už teoreticky nemožno, pri pozornej hre súperovi vziať žiadnu figúrku.

V tejto hre je aj malá obmena, že hráči si môžu nastaviť či hráč, ktorý je na ťahu a už nemôže uskutočniť ťah prehráva alebo nastane remíza (9.a)

Remízu možno uskutočniť len ak nie sú na hracej ploche žiadny pešiaci, ale každý hráč ma aspoň jednu dámu. Vtedy môže nastať remíza ak sa tak hráči dohodnú (aktivácia tlačidla Remíza)


O hre

Hra je určená pre dvoch hráčov na jednom počítači. Počítač robí len rozhodcu a dohliada na dodržiavanie pravidiel hry. (Je dokázané, že počítač sa za predpokladu dobrého programu nedá poraziť v hre dámy, preto by bola hra dámy s umelou inteligenciou nudná).

Na prvý pohľad

screenshot - aplikácia na prvý pohľad Ako prvé asi zaujme elegantný nerušivý dizajn ladený do hneda. Môžete si všimnúť tieto základne prvky, a to hlavné menu (hore), bočný panel (vpravo) a samotnú šachovnicu. Na bočnom panely sa zobrazuje priebeh hry (počet figúrok a kto je na ťahu) a obsahuje aj 3 tlačidlá určené na obsluhovanie hry (zľava: dokončenie ťahu, odstránenie súperových figúrok – plnenie 7. bodu pravidiel a tlačidlo pre remízu). Tlačidlá majú rôzne podoby ak sú aktívne, ak sú neaktívne a ak sú práve stlačené.

Veľmi pohodlne sa uskutočňuje zmena rozlíšenia – iba jednoduchým ťahaním za okraje okna. Minimálna veľkosť okna je 560x420px (hracia plocha je vtedy veľká 800x800px) a maximálna veľkosť je 960x820px (hracia plocha je vtedy veľká 800x800px). Zachováva sa pritom automaticky vždy štvorcová plocha (nikdy nie obdĺžniková), rovnako široký bočný panel (mení sa výška) a hlavné menu si ponecháva konštantnú výšku.

Figúrky

screenshot - zobrazenie všetkých štyroch možných figúrok (zľava: čierny pešiak, biely pešiak, čierna dáma, biela dáma) V hre sa vyskytujú 4 typy figúrok 2 biele a 2 cierne. Každá farba má dámu (s krížikom) a pešiaka (bez krížika).

Pohyb

  1. Klikneme na figúrku (označí sa)
  2. Klikáme na políčka kam ju chceme postupne posunúť
  3. Po dokončení ťahu klikneme na tlačidlo dokončiť ťah alebo pomocou klávesnice klávesou SPACE alebo ENTER (potom už pokračuje druhý hráč)

Ak je označenie zelené, figúrka sa môže pohnúť. Ak je červené, tak je figúrka zablokovaná a nemôže sa hýbať.

screenshot - čierna (označená zelenou) ohrozuje bielu screenshot - čierna (označená zelenou) preskočila bielu a stala sa dámou screenshot - kliknutie na dokončenie ťahu screenshot - ťah dokončený

Zobratie figúrky

  1. Ak je to možné klikneme na červene X (vpravo)
  2. Ak je to povolené, označia sa figúrky "na zobratie" modrou farbou. Ak to nie je povolené vypíše sa iba správa, že sa spustil režim zobrania
  3. Odstraňovanie sa dá vypnúť opätovným stlačením červeného X
  4. Po zobratí pokračuje hra ďalej (dá sa zobrať vždy iba 1 figúrka)

screenshot - biely pešiak je označený červenou (režim penalizácie súpera) screenshot - biely pešiak je označený červenou, ale vyznačili sa ďalšie čierne modrou(mohli v predchádzajúcom ťahu vyhadzovať) screenshot - biely pešiak je označený zelenou - pokračuje normálne v hre

Nastavenia

screenshot - ukážka zmeny hracej plochy - zobrazené horné menu

Vzhľad

Je možnosť si vybrať z rôznych farebných kombinácií šachovnice. Je tu možnosť použiť jednofarebné štvorčeky šachovnice alebo použiť textúry. Takisto je možné povoliť animácie pre lepší dojem z hry.

Všetky nastavenia sa vždy tesne pred ukončením uložia a pri spustení sa zase načítajú zo súboru (ak existuje).

Nastavenia hry

screenshot - ukážka zmeny volieb hry - zobrazené horné menu Tu si môžete vybrať či sa budú označovať figúrky na zobratie (pravidlo 7.) a tiež ako má reagovať hra keď sa figúrky nemôžu hýbať.

Tieto nastavenia sa tiež vždy tesne pred ukončením uložia do súboru nastavení spolu s nastaveniami vzhľadu a pri spustení sa zase načítajú zo súboru (ak existuje).



Ostatné

screenshot - zobrazené horné menu - spôsob ukladania hry

Ukladanie rozohraných hier

Veľkým plusom je možnosť uložiť si kedykoľvek hru do súboru s príponou *.kpr a kedykoľvek si túto hru znova načítať. Je tu aj možnosť rozohratie novej hry. Ukladanie je ošetrené, ale samozrejme nie dokonale. Pri načítavaní chybných súborov sa hra nezrúti, ale obnoví zálohu, ktorá sa vytvorí pred načítavaním inej hry. Záloha sa potom vymaže. Ak by sa nepodarilo vytvoriť ani zálohu hra bohužial nemá inú možnosť, ako otvoriť novú hru. (Ani jeden z týchto problémov mi však za celú dobu skúšania nenastal)

Animácie

V hre je (ako som už spomínal vyššie) možnosť povoliť animácie. Animácie nemajú žiaden vplyv na hru iba na jej vzhľad. Animácia sa preruší automaticky, ale iba pri ďalšom posune figúrky (buď tej istej alebo súperovej).

Animácia má nastavenú konštantnú rýchlosť a nie všetky počítače by ju mohli stíhať vykresľovať plynulo. Je vykresľovaná každých 50ms a vykreslí sa 16 obrázkov za prejdenie jedného políčka.

Ak by animáciu počítač nestíhal vykresľovať a hráčovi by to vadilo, môže si ju kedykoľvek vypnúť (poprípade skúsiť vypnúť textúry). Hra bola skúšaná pri maximálnych nárokoch na Notebooku s nižším výkonom a na staršom počítači. Žiadne zlé ani pomalé vykresľovanie som nezaznamenal. Preto by pravdepodobne nemal byť problém s animáciami na väčšine počítačov.

Textúry

V hre je (ako som už spomínal vyššie) možnosť povoliť použitie textúr. Textúry nemajú žiaden vplyv na hru iba na jej vzhľad a rýchlosť vykresľovania. Je možné si vybrať zo 4 farebných motivov.

Stiahnutie hry

Tu si môžete voľne stiahnuť túto hru:
Dama.zip (745kB)

Hra je skomprimovaná do ZIP archívu. Pred spustením treba rozbaliť.

Autor nenesie žiadnu zodpovednosť za spôsobené majetné i nemajetné škody používaním hry.

Naspäť hore
Päta stránky:
Autor: Peter Bohunský (Kapor)
Optimalizované pre: IE8 | Firefox 2.0+ | Opera 11.0+ | Google Chrome 4+
Systémový čas návštevníka: Serverový čas: 04:14:17